'Verpakking moet een cadeautje zijn'

17 september 2018 |

De Bakkers Lamers, met winkels in Oss en Heesch communiceren via gebaksdozen en broodzakken. 
Samen met Beko Verpakkingen denken zij momenteel na over een nieuwe verpakking voor hun worstenbroodjes. Maar om welk product het ook gaat: de Brabantse bakkers besteden altijd veel aandacht aan hun verpakkingsmaterialen. “Verpakking moet een cadeautje zijn”, vindt ondernemer Ilse Lamers. “En als vervolgens de doos of het zakje opengaat, moet het wéér feest zijn!”


door Linda van ’t Land

“Wanneer je verpakking op is, moet je een nieuwe maken – letterlijk en figuurlijk.” Dat is een belangrijke les die De Bakkers Lamers ooit hebben geleerd. “Voor je het weet, ben je tien jaar verder en heb je nog altijd dezelfde zakjes en dozen”, vertelt Ilse Lamers. “Natuurlijk moet je huisstijl altijd herkenbaar blijven. Maar het is daarnaast ook belangrijk om je verpakkingen modern en up-to-date te houden. Soms geeft een kleine aanpassing in het ontwerp alweer een heel fris uiterlijk. Beko Verpakkingen helpt ons hierbij uitstekend.”

Ook het oordeel van de klant weegt bij De Bakkers Lamers mee, wanneer het om de keuze voor verpakkingen gaat. Zo is in overleg met Beko Verpakkingen onlangs de verpakking van de peperkoeken aangepast. “We pakten onze peperkoeken voorheen met de hand in cellofaan. Van klanten hoorden we echter dat deze verpakking best snel kapot ging. Daarom gebruiken we op aanraden Beko Verpakkingen nu een zak van polypropyleen: een oplossing tussen cellofaan en plastic in. Bijkomend voordeel is dat de koeken nu via onze verpakkingslijn kunnen worden ingepakt. Wat voorheen twee uur de tijd in beslag nam, doen we nu in tien minuten. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de loonkosten. Tijd is toch geld!”

Pick-up points
De Bakkers Lamers hebben twee eigen winkels: in Heesch en in Oss. Daarnaast beleveren ze twee Jumbo-supermarkten en hebben in hun eigen winkels én in de regio diverse pick-up points ingericht, onder andere bij een ambachtelijke slager en bij een cafetaria. “Aan de slager leverden we al onze tapasbroden; nu brengen we er ook bestellingen die klanten via onze webshop hebben gedaan en afgerekend. Het pick-up point hoeft alleen de juiste bestelling op te zoeken en mee te geven.” Ilse ziet het als een win-win situatie. “Het pick-up point krijgt onze klanten in de winkel en we organiseren gezamenlijke spaaracties. Je kunt bijvoorbeeld sparen voor twee hamburgers of voor een bestekset, waarmee je onze Osse bollen kunt eten. We zoeken altijd naar een link tussen onze beide bedrijven.”

Ilse is een van de vier eigenaren van het bedrijf: de andere drie zijn de broers Bart en Harm, Ilse’s echtgenoot, en hun zus Lizzy. Sinds begin van dit jaar heeft het viertal twee medewerkers aangetrokken als participanten. “We kijken toch alvast met een schuin oog naar de toekomst”, bekent Ilse. “Er is vooralsnog geen zicht op opvolgers vanuit onze kinderen, dus we willen op een andere manier de toekomst veilig stellen en op termijn meer kunnen loslaten.” De samenwerking verloopt goed. Al blijkt nu pas hoe gemakkelijk alles binnen een familiebedrijf soms kan verlopen. “Pas wanneer er ogen van buitenaf meekijken, merk je dat niet alles zo vanzelfsprekend is als je denkt of gewend bent”, lacht Ilse. “‘Zo doen we het hier altijd’: dat geldt in elk geval niet meer!”

Huis-aan-huisbladen

Promotie en verpakking vormen een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering bij De Bakkers Lamers. Eens per zes weken brainstormen ze daarom met een reclamebureau over diverse acties en andere promoties. “Iedere week laten wij onszelf opvallende wijze zien”, vertelt Ilse. “Dat doen we op social media, maar bijvoorbeeld ook in de lokale krantjes. We zitten wellicht in een overgangsfase, maar die huis-aan-huisbladen horen er voorlopig zeker nog bij. We hebben klanten die als eerste onze advertentie in de krant opzoeken: zó leuk vinden ze die.”

De advertentie is iedere week gebaseerd op een andere aanbieding, die vaak aansluit bij actualiteiten of het seizoen. “Natuurlijk maken we een planning voor enkele maanden vooruit. Maar wanneer er iets opvallends gebeurt, springen we daar meteen op in”, vertelt Ilse. “Omdat Harm en Bart zelf volop in de productie meedraaien, kunnen we snel schakelen.” Eind juli, tijdens heel warme zomerdagen, zijn de fruitvlaaitjes in de aanbieding. “Die zijn echt een hit”, concludeert de Brabantse bakkersvrouw tevreden.

Osse bollen
Een andere hardloper in het assortiment is de Osse bol: een product dat al sinds 1974 door De Bakkers Lamers wordt gemaakt, maar afgelopen juni in een geheel nieuw jasje is gestoken. Het reclamebureau heeft voor de chocoladebollen een nieuwe doos ontwikkeld: eentje voor negen bollen en eentje voor vier tot vijf bollen. Ilse toont trots de witte doos met zwarte mesjes erop en laat de diverse verhaaltjes lezen die erop staan. “Een verpakking is een ideaal communicatiemiddel. Wij geven op de doos een serveertip en vertellen iets over de ingrediënten die we gebruiken. We schrijven bijvoorbeeld dat we minder suiker gebruiken in onze chocolade en dat ook onze slagroom klopt. Zo maak je ultiem gebruik van het contactmoment met de klant, ook buiten de winkel.”

De Bakkers Lamers zijn blij met de nieuwe verpakking van hun product. “Hoewel we deze chocoladebollen dus al jarenlang in het assortiment hebben, springen ze nu ineens overal bovenuit. We hebben de bollen echt een erepodium gegeven en onze klanten lopen vol trots met een doos naar buiten. Een feest om te zien! De juiste verpakking maakt een product compleet.”

Bewaar- en serveertips
Tijdens de periode rondom Sinterklaas en kerst besteden De Bakkers Lamers extra aandacht aan hun verpakkingsmaterialen. “Beko Verpakkingen maakt voor onze chocoladeletters, roomboter amandelletters en -staven, kerstkransen en stollen speciale verpakkingen. Ze zijn prachtig: échte cadeautjes.” Samen met Beko Verpakkingen hebben de Brabantse bakkers vier jaar geleden bovendien een speciale zak voor hun oliebollen ontwikkeld. “Ik wilde graag, net als bijvoorbeeld de poelier, een zak die je met product en al in de oven of magnetron kunt leggen. Beko heeft deze voor ons ontwikkeld en we waren de eerste bakker die ermee werkten. Onze klanten zijn heel enthousiast!” Op deze zak communiceren De Bakkers Lamers opnieuw met hun klant. “We hebben er duidelijk opgezet hoe je de oliebollen het beste kunt opwarmen. Ook op onze plastic broodzakken geven we bewaartips of wat extra achtergrondinformatie over onze ingrediënten en bereidingswijze. Zo wordt een verpakking veel meer dan een vervoermiddel alleen.”

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

26 november 2018
01 november 2018
25 oktober 2018
20 oktober 2018
24 september 2018