Beroemdste hazelnoottaart in doos van Beko Verpakkingen

22 mei 2019 |

‘Alles draait om samenwerking’

Vrijwel al het verpakkingsmateriaal dat wordt gebruikt bij Maison Kelder in Den Haag wordt sinds jaar en dag geleverd door Beko Verpakkingen. Manager en voormalig banketbakker Robbert Marijs vindt die jarenlange verbintenis niet meer dan vanzelfsprekend. “Onze klanten, waaronder het koninklijk huis en alle ministeries, blijven trouw aan ons en onze producten. Waarom zouden wij dan niet trouw blijven aan onze leveranciers?”

door Linda van ’t Land

Het is zonder twijfel de beroemdste taart van Den Haag en omstreken: de hazelnoottaart van Maison Kelder. Tegenwoordig wordt hij gemaakt met slagroom of met crème in de smaken vanille, mokka en chocolade. Hij is er als eenpersoons gebakje (“sommige van onze klanten noemen ook dat een taartje”) en als taart van vier tot maximaal 28 personen. “Groter gaat niet, dan breekt de bodem van schuim.”

Filiaal in Amsterdam

Vier winkels heeft Maison Kelder inmiddels: twee in Den Haag, een in Wassenaar en sinds vorig jaar ook een in Zoetermeer. De webshop, waarin je tot één minuut voor middernacht je bestellingen voor de volgende ochtend kunt plaatsen, groeit aardig door in omvang en ontwikkelt zich zodoende steeds meer als vijfde filiaal. Als het om de winkels gaat, heeft Robbert Marijs als geboren Amsterdammer nog slechts één wens: een filiaal van de Haagse banketbakkerij in zijn geboortestad. “Door de webshop en een keur aan wederverkopers is ons afzetgebied al heel groot geworden. We bezorgen met zeven chauffeurs onze producten inmiddels van Leusden tot Lisse. Maar een winkel in Amsterdam blijft mijn persoonlijke droom.”

Naast de hazelnoottaart staat Maison Kelder bekend om haar kaastabletten en gesorteerde zoutjes. Deze worden via de webshop en diverse wederverkopers zelfs landelijk gedistribueerd. Ook het assortiment chocolade groeit en wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen het bedrijf. Bonbons, truffels, flikken en chocoladeletters: alles wordt met de hand in het bedrijf zelf bereid. “Natuurlijk hebben we inmiddels de nodige machines aangeschaft om het werk te verlichten”, aldus Marijs. “Maar ons gehele assortiment is in de basis nog net zo ambachtelijk als tijdens de beginjaren van Maison Kelder. We maken alles zelf, ook onze jam en banketbakkersroom. Instant poeders komen er bij ons niet in.”

Verpakkingen op voorraad
Al jarenlang wordt het banket en de chocolade van de Haagse banketbakkerij verpakt en vervoerd in verpakkingen van Beko. “Vrijwel al ons verpakkingsmateriaal komt van Beko Verpakkingen”, vertelt Marijs. “De samenwerking en communicatie verloopt goed. Ieder moment verwacht ik de accountmanager weer in de winkel om alvast de verpakkingen voor de komende feestdagen door te spreken. We willen iets dat aansluit bij onze huisstijl, maar dat tegelijkertijd onderscheidend is voor de seizoensproducten die we gaan aanbieden. Rode verpakkingen bijvoorbeeld zijn in die periode duidelijk voor decemberproducten. Ons zusterbedrijf Banketbakkerij Brokking in Dordrecht heeft een verpakkingslijn voor de feestdagen in eigen huiskleuren. Deze is in samenwerking met Beko Verpakkingen tot stand gekomen en ziet er echt prachtig uit. Mooie verpakkingen geven meteen heel veel sfeer in al onze winkels. Beko adviseert ons op prettige wijze en alles is bespreekbaar.”

Marijs roemt daarnaast de stabiliteit die Beko biedt. “Je grijpt allemaal weleens mis. De vraag is dan is hoe je toeleveranciers daarmee omgaan. In Veghel houdt Beko Verpakkingen veel verpakkingsmateriaal voor ons op voorraad, waarvoor ik pas hoef te betalen als ik het afroep. Dat werkt ideaal. Bovendien weten ze precies wanneer ze even gas moeten geven. We begrijpen elkaar.”

Prijs versus kwaliteit
Verpakking is belangrijk voor Maison Kelder. “De verpakking van je producten is een visitekaartje voor je bedrijf. Het zorgt direct voor herkenbaarheid. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het product goed tot zijn recht komt en hygiënisch vervoerd kan worden. Ook letten we erop of de verpakking tegen vocht kan, stevig genoeg is en zich goed houdt in de vriezer. Prijs speelt natuurlijk ook bij Maison Kelder een belangrijke rol, maar kwaliteit gaat voor alles. Zo kunnen we onze visie en ons gedachtengoed ook uitleggen aan onze klanten.”

De kleuren van de huisstijl van Maison Kelder zijn wit, roze en fuchsia. “We hebben verpakkingen in al deze kleuren en gebruiken deze door elkaar heen. Dat geeft veel diversiteit in de winkels. De gekozen kleuren laten we terugkomen in onze bedrijfskleding voor zowel expeditie, winkels, bakkerij als kantoor, de caisses, onze webshop en de bedrijfsauto’s.”

Trouw
Hoewel Maison Kelder genoeg andere aanbieders in de markt ziet, geeft Marijs er de voorkeur aan zijn leveranciers trouw te blijven. “Bij Maison Kelder draait alles om trouw. Een gemiddeld dienstverband duurt hier twintig jaar; we hebben medewerkers in dienst die hier al vijftig jaar werken! Ook onze klanten blijven ons en onze producten trouw. Daarom blijven wij op onze beurt trouw aan Beko Verpakkingen. Ik waardeer de samenwerking die we hebben. We zijn een goede klant voor hen, maar ze zijn ook belangrijk voor ons. Daarom stuur ik hen ieder jaar met Sinterklaas een lang gedicht. Alles draait om de samenwerking en hoe je met elkaar omgaat. Dus waarom zouden we dan naar een andere partij kijken? Iets wat goed is, hoef je niet te veranderen. Daarvan is onze hazelnoottaart, die we al meer dan zestig jaar volgens hetzelfde recept maken, een levendig bewijs!”

Mochten er bakkers zijn die na het lezen van dit artikel graag een keer bij Maison Kelder willen kijken of die denken aan bedrijfsbeëindiging, dan kunnen zij altijd contact opnemen met Robbert Marijs (tel. 070 324 68 44 of mail robbert.marijs@maisonkelder.nl)  . “Wij staan altijd open voor een goed gesprek en denken graag mee over oplossingen voor andere bedrijven. Zo is ons zusterbedrijf Banketbakkerij Brokking in Dordrecht uiteindelijk ook bij ons terechtgekomen.”

Terug naar overzicht